Jak se připravit na pohodový svatební obřad?

Pro někoho jen formalita, pro jiného opravdu hlavní část dne. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, bez něj se z vás oficiální manželé nestanou. A když už ten obřad budete mít, proč ho neudělat skvělým?

Obřad můžete mít civilní nebo církevní. Na radnici nebo vámi vybraném místě- třeba přímo na louce či v areálu vašeho svatebního místa, případně někde, kde to pro vás má symbolický význam. Civilní obřad zajišťuje vždy matrika dle místa konání obřadu nebo dle místa bydliště, církevní farář nebo pastor. Pokud nejste kření, můžete hledat pastory třeba Apoštolské církve, kteří oddávají i nekřtěné osoby. Na popularitě stoupají i tzv. symbolické obřady (fake obřady), kdy se vezmete oficiálně na radnici kvůli právoplatnosti a poté si uděláte krásný obřad dle svých představ s hercem oddávajícím.

Krátce o civilním obřadu na radnici se dočtete v závěru našeho článku. Jeho převážnou část však věnujeme obřadu přímo na svatebním místě nebo vašem místě vysněném.

svatebni obrad
Foto: Renáta Linartová, oddávající: Anička z KV

Terén a babičky

Obřad začíná dávno před tím, než zazní hudba a k slavobráně nakráčí ženich s nevěstou. Už ráno, kdy se vše připravuje a přijíždějí hosté. Každý by měl vědět, kde co je a co se bude dít, kam si má odložit věci, občerstvit se, případně ubytovat. Myslete při plánování na to, jaký terén je na místě. Dejte dopředu všem příchozím vědět, jaké mají vzít obutí. Když bude celé místo dlážděné oblými kameny, podpatky budou spíše na obtíž. Když zaprší a obřadní místo je na louce nebo v lese, může být bahno. Zamyslete se nad tím před samotným dnem D. U toho terénu zůstaneme. Přijede babička, která chodí o berlích? Nebo děda na vozíku? Dostanou se v pohodě až k obřadnímu místu? Nebudou potřebovat pomoct? Nemáte náhodou obřad v kapli, ke které vedou schody až do nebe? Máte-li po ruce správnou koordinátorku nebo event manažerku místa, upozorní vás na to a přemisťování zařídí. Pokud nemáte, poproste svědky či družby a družičky. Před obřadem se tradičně dávají každému svatebnímu hostu vývazky. Zaúkoluje družičky. Nemáte-li vývazky, neřešíte, pohoda.

Estetika a okolí

Už když si vybíráte obřadní místo, rozhlédněte se. Jednak mrkněte, co je kolem a jak to asi bude vypadat na fotkách. Když budete čelem k oddávajícímu, nebudou za vámi nebo před vámi nějaké sloupy, věžáky a jiní “ dinosauři”? A dále- kde je to místo situované? U vody? Komáři jsou? U statku? Krávy, koně, hnůj není? U silnice? Projíždějící auta? Nebo třeba u tratě? Jezdí vlak co čtvrthodinu? Nechceme tím říct, že musíte nutně vyzmizíkovat všechny rušivé elementy. Někdy stačí jen pootočit o pár stupňů slavobránu nebo zajít za roh a ideální místo se samo objeví. Třeba stín pod obrovským kaštanem na konci zahrady, nebo parčík u kašny.

Elektřina a hudebníci

U příprav je fajn vědět, že “tam venku” všechno jede dle plánu. Mějte nějakou “spojku” která vám občas přijde říct, že je všechno ok. Jen tak, pro klid na duši. Blížíme se k samotnému obřadu. Ať už máte objednaného pastora, matriku nebo jiného oddávajícího, bude pravděpodobně chtít občanky svědků. Někdy i snoubenců. Je dobré mít nachystáno. Šetříte čas hledáním a nevzniká chaos. Pokud máte na obřad živou hudbu, která potřebuje elektřinu (většinou je to el. piano), buď jsou hudebníci dost šikovní a všechno si u obsluhy zařídí sami, nebo budou požadovat el. přípojku a židličku k obřadnímu místu. Doporučujeme vybírat si šikovné hudebníky ;-).

Ozvučení oddávajícího

Dnes už je běžné, že DJ funguje při ozvučení obřadu bezdrátově, takže el. nepotřebuje. Pokud plánujete svatební obřad o více hostech(40 a výš) doporučujeme ozvučit oddávajícího. Aby z toho něco měli i hosté vzadu (ti, co nesedí v první řadě). A vůbec nevylučujeme kombinaci živé hudby a DJ- ten ozvučí oddávajícího a hudba udělá atmosféru. nebo to celé sfoukne DJ. Pokud je svatební obřad uvnitř, není zas tak nutné to ozvučení oddávajícího. Spíše o tom uvažujte při venkovních svatbách na loukách a větrných místech nebo otevřených prostranstvích.

Jdeme na obřad

Někdo (sami si určete) usadil všechny hosty u obřadního místa a čekají na vás. Vy se chystáte na nástup. A tady přicházejí FAQ. Někdo (sami si určete) usadil všechny hosty u obřadního místa a čekají na vás. Vy se chystáte na nástup. A tady přicházejí FAQ. Kdo jde první? Jak jít za sebou? Kdo jde po pravé a kdo po levé straně? Kam si máme stoupnout? Kdy dát matce kytku? Co ti rodiče, kteří nevedou své dítě k oltáři? Je to easy. Žádná pravidla nejsou, pokud je nikdo nevyžaduje. Může se stát, že se najde striktní matrikářka, která chce, aby nevěsta stála vlevo a ženich vpravo (nebo naopak), případně velebníček předešle zprácu o tom, že nevěsta stojí po pravici ženicha. Pokud tohle nikdo po vás nechce, tak se postavte tak, jak jste zvyklí, když třeba jdete spolu za ruku. Nejčastěji se kytička pro maminku nevěsty a ženicha dává před zahájením obřadu, před nástupem. Je to proto, aby ji maminky nemusely pořád nosit v ruce. Good point! Nezapomeňte kytice po vyjmutí z vázy otřít, ať mamky nemají fleky od vody z kytky na šatech.

V jakém pořadí se tedy jde k obřadu?

Maminka nevěsty a tatínek ženicha se odeberou na obřadní místo společně s ostatními svatebčany. Maminka ženicha a tatínek nevěsty (pokud vedou své děti k “oltáři”) zůstávají a postupně pochodují k obřadu. Častým pořadím příchodu k obřadu je toto: družičky a družbové, svědci, ženich, nevěsta. Případně svědci, ženich a družbové, družičky a nakonec nevěsta. A tady nastává chvíle, milá nevěsto, kdy poprvé vidíš, jak je všechno nachystané a zda je to tak, jak jsi to naplánovala.

Jak daleká je cesta k obřadu?

Máte slavobránu na dvorku a jdete přesně 4 kroky ? Pohoda. Pokud je obřadní místo daleko od místa chystání nevěsty, doporučujeme si předem vyzkoušet, jak dlouho půjdete na obřad. A good point!- myslete u toho na šířku a délku svých svatebních šatů. Taky při plánování nástupů všech družiček, svědků, ženicha a nevěsty počítejte s tím, jak dlouho každý půjde. Aby se ti svatebčané, kteří na vás budou čekat u slavobrány neučekali

nova polana obrad

Prsteny jsou kde?

Buď jsou prstýnky už připravené na stolečku u oddávajícího nebo je nese svědek. Případně dítě, pes či jiný mazlíček. Záleží na tom, co se vám líbí a jak moc se bojíte, zda ty prsteny k obřadu skutečně doputují. Když už jsme u těch mazlíčků:

Miláčci a mazlíčci u obřadu

Chcete mít svého milovaného pejska na obřadu? Nezapomeňte někoho pověřit, aby se o něj postaral. Aby se pejsek nedejbože nezaběhl někam do křoví nebo do lesa. Prostě mu přidělte osobní chůvu pro každý případ. Ať už poslouchá na slovo či ne, nikdy nevíte. Co se dětí týče, tady je postup víceméně totožný. Jen na to myslete.

Jste manželé a co teď?

Už před samotným obřadem by hosté měli dostat informaci, co se bude dít, až si řeknete ano. Zpravidla následují gratulace. Tady vám hosté mohou dávat květiny nebo přáníčka či dárky. Počítejte s tím a mějte svědky či družičky u sebe, aby vám veškeré presenty odebírali a odnesli na bezpečné místo. Vy byste měli mít volné ruce. Obzvláště, pokud máte truhlici na přáníčka, ve kterých víte, že budou finanční dary. Bude fajn, když se dá někam, kde o ní budete vědět. Bylo by nemilé ji rovnou na svatbě ztratit. Hosté po gratulaci tvoří špalír (samozřejmě nemusí) a vy jím procházíte. Házení třeba okvětní lístky nebo rýži… Tohle mějte předem nachystané a mějte pověřenou osobu, která jim po gratulacích kornouty s materiálem na házení rozdá. Nemusí ho přece držet celý obřad v ruce. Všichni jsou šťastni a tleskají, těší se na oběd a v parném létě mají žízeň. Viděli jsme to tisíckrát! Svatební hosté mají největší hlad, žízeň, je jim nejvíc vedro nebo nejvíc zima a nutně potřebují cigaretku přesně ve chvíli, kdy má fotograf vyfotit hromadnou svatební fotku. Opět- mějte osobu, která jim ještě před obřadem řekne, aby počkali a vyfotili se s vámi.

Ti rodinní dokumentaristé

V neposlední řadě myslíme teď na strejdu s kamerou, tetu s mobilem v knížkovém obalu a babičku s Nokií nové generace- ta co má už aji foťák. Velmi rádi totiž vaše vzácné rodinné momenty fotí a není výjimkou, že si myslí, že líp, než fotograf. Poproste je, aby si váš svatební obřad naplno užili s vámi a aby focení a točení přenechali fotografovi a kameramanovi. Záběry určitě uvidí a dostanou je k dispozici. Myslíme, že to určitě pochopí a že i jim bude příjemnější koukat vám z očí do očí bez prostředníka- mobilní čočky foťáku. Tuto prosbu můžete zahrnout už do svatebního oznámení, stejně tak, jako pokyn k výběru vhodné obuvi (pokud máte kostrbatý terén na svatbě).

Článek je dlouhý a různých “myslete na…” je spousta. Doporučujeme vám jediné. Mějte kolem sebe lidi, na které se prostě můžete spolehnout. Ať už jsou to svědci a družičky, rodiče nebo dodavatelé. Obzvláště svatební dodavatele vybírejte pečlivě, abyste to pak všechno měli v den svatby bez starostí.

Krátce o civilním obřadu na radnici

Přijdete na úřad příslušné obce či městského obvodu, matrikářka vám dá termín, vyplníte papíry a zaplatíte správní poplatek. Zeptá se vás na hudbu, kterou si vyberete a ve smluveném datu a čase vás tam bude společně s někým z radnice očekávat. Zpravidla tady není příliš prostoru pro invenci, takže se této formě svatebního obřadu nebudeme věnovat až tak dopodrobna. Zmíníme jen, že si na úřad můžete pozvat vlastní živou hudbu a když jsou na radnici pokrokoví, tak vám dovolí i DJe, který vám bude pouštět příchodové písničky, případně floristku, která místnost nazdobí, ale pak to zase musí uklidit, protože můžete zrovna trefit termín, kdy se berou třeba 3 páry po sobě.

Ať už se berete kdekoliv, přejeme vám jediné. Užijte si to a dobře se bavte!

Obsah článku

Některé naše služby

DJ

lukáš ston svatební fotograf

Foto | Video

firemní akce ostrava žije vínem 2020

Firemní akce